Direct contact: 0492-574830 info@vanhooffarbeidskundigadvies.nl

Verschil Ziek-zijn en Zo-zijn in rechtspraak

Van mijn collega Angelo Wiegmans van BedrijfPlus in Vlijmen kreeg ik een interessante link doorgestuurd. Het gaat over een uitspraak van de rechter over een arbeidsgeschil, waarbij het verschil tussen ‘Ziek-zijn’ en ‘Zo-zijn’ centraal staat. In elk geval wordt duidelijk dat een goed advies van de arbeidsdeskundige van enorm belang kan zijn. En dat het voor beide partijen beter geweest zou zijn, om al in een veel vroeger stadium preventieve maatregelen te nemen….

Waar gaat deze uitspraak over? Een werkgever vraagt meer van de werknemer in zijn functie, terwijl de werknemer hiertoe niet in staat is. De werknemer, werkend als fietsmonteur, stottert in ernstige mate; het voeren van telefoongesprekken behoorde in eerste instantie niet tot zijn taken. Door inkrimping van het aantal werknemers wordt er nu echter wel van de werknemer verwacht dat hij bijvoorbeeld klanten gaat bellen bij onduidelijkheden bij reparaties, telefonische afspraken maakt, enz. Werknemer valt uit door psychische klachten vanwege de veranderende eis en alles wat dat met zich meebrengt. Werkgever geeft aan dat nu zelfs 50% van het takenpakket zou bestaan uit telefonische klantcontacten. Werkgever bewandelt de arbeidsongeschiktheidsweg en niet de juridische ontslagweg. Ondanks mediation komen beide partijen er niet uit, waarna werknemer naar de kantonrechter stapt. Gevolg:  betaling van een ontslagvergoeding aan de werknemer van € 67.200,- (plus proceskosten).

Lees de uitspraak……

We gebruiken onder andere analytische cookies om ons websiteverkeer geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen.
Meer informatie over de verwerkte gegevens kunt u lezen in onze privacybeleid.

[X] Ik ga akkoord met bovengenoemd privacybeleid